.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Wednesday, October 8, 2014

Tajuk 670: Amende "Contribution to the society / policy" tu ?

Bingkisan ini dicoretkan ketika aku memesan roti canai di Maulana…. khas buat calon-calon Master / Doc / PhD local dan obersi yang disayangi…. yang bakal menjadi expert dan SV yang akan menerangi dunia scholar negara masa depan…..



Reflection:
Aku hanyalah ex guru Kimia yang beralih dari dunia makmal ke dunia pendidikan / social science. Ketika membuat full research utk master dan doctorate dulu, aku digesa antaranya
- mengamalkan analytical reading (bukan macam baca novel)
- berfikir secara kreatif (think outside the box)
- menulis secara kritis (bukan puitis)
- membuat citation utk quantify statement (jgn plagiat)
- memberikan argument / claim / justification / rasional (biar transparent)
- menulis dgn jelas... (biar mudah difahami)

Jadi izinkan aku utk apply skill-skill diatas dalam penulisan aku !!

Confusion:
Masih segar dalam ingatan aku gesaan kepada calon master / doc / PhD by research termasuk aku supaya buat research yang ada "contribution to society / policy”.

Aku ingin bertanya – Amende “contribution / impact to society” tu?

Tahukah anda kenapa ramai yang blurr maksud “contribution / impact to society / policy” tu termasuk aku walaupun kini menjadi spt satu syarat / criteria dalam proposal utk membuat permohonan menjadi calon master / doc / PhD ?
Satu sebab mudah - ramai yang blurr amende “contribution / impact to society / policy ” tu kerana TIADA satupun contoh konkrit dalam bentuk THESIS pelajar (esp dalam social science) local mahupun obersi yang mampu dikemukakan sbg bukti / contoh thesis yang ada “contribution / impact to society”dari ratusan ribu yang telah terhasil utk dijadikan panduan....

Gesaan demi gesaan tanpa satupun contoh konkrit tidak akan banyak membantu selain dari menggusarkan calon yang meraba2 menyiapkan proposal yang diolah supaya kelihatan ada criteria tersebut..... tapi....nanti thesis yang terhasil...?

Coursework as an option?

Jika thesis mesti ada “contribution / impact to society / policy ”…. bagaimana calon yang mengambil coursework as an option? Mereka juga buat project dan project ini masih boleh menerbitkan article… walaupun impaknya tidak sampai “makam” yang digembur-gemburkan utk mencapai “contribution / impact to society / policy” sebagaimana sebuah full scaled research?
Abis dimanakah kedudukan calon yang mengambil coursework ini jika kayu ukur adalah “contribution / impact to society / policy ” ?

Contribution:
Aku dah menulis banyak post tentang thesis contribution ini…. iaitu contribution dalam bentuk “the advancement of knowledge”. Sila baca semua post-post aku tentang perkara ini. Paling jelas, penghasilan artikel adalah bukti adanya contribution ini.

Contribution lain adalah knowledge dan skills yang diterima, didalami dan dikuasai oleh calon tersebut sepanjang tempuh candidacy sebelum menimba lebih banyak pengalaman selepas bergraduate utk menjadi “expert”.

Bab 2: Authorship
Soalan bonus:
Otak kritis aku yang dibentuk masa menulis thesis dulu masih ada persoalan lagi…..

Mana anda akan pilih

- ambil statement / idea orang lain tanpa buat citation seolah2 itu statement / idea anda ?
- ambil article kajian orang lain claim sebagai first author seolah2 itu kajian dan hasil tulisan anda?
Kalau yang pertama dinamakan plagiat dan dilarang wpun hanya SATU pernyataan yang diambil…. bagaimana pula yang kedua ?

Biarlah otak kritis anda pula yang memikirkannya …
Moga menjadi calon2 master / Doc /PhD yang berjaya.... amin !

OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...