.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Monday, February 3, 2014

Tajuk 553: Supervisee bukan BISCUIT

Aku bukan biscuit yang tak ada perasaan...

Aku tak minta dibelai.... atau dimanja......malah tak perlu pujian jauh sekali ungkapan sayang.... 

Semua itu aku tak perlukan.... sebagai supervisee aku cuma mencari SV yang .....

1 . berusaha jadikan aku "bersedia" dahulu untuk menjadi calon yang berpotensi.... berilah aku panduan yang JELAS apa yang PERLU aku lakukan kerana aku ni "zero experience" dalam dunia research... antaranya aku tak cekap lagi mengurus artikel atau tak confident memilih theory utk kajian aku... 

2. ada widen parameter...jgn hanya paksa aku buat apa yang dia tahu saja.... kalau tahu marketing... then paksa aku buat marketing.... lain skit tak nak... dan jgn remehkan kuali kalau dia suka kuanti...sebab aku nak buat dua2... jadi bincanglah secara terbuka sebab ini kajian aku...... aku yang akan berhempas pulas..

3. bukan asyik nak marah....."this is wrong.... this is wrong" tapi cakap ler "this is the right way to do it.." nanti aku buat ler macam tu... aku kan dalam proses belajar

4. tak malu mengaku kalau tak tahu dan minta ler penjelasan aku.... jgn ler asyik suruh tukar itu dan ini....

5. tidak buat aku rasa serba salah bila nak jumpa dengan mengatakan "saya sibuk.... saya ada hal.... saya itu dan saya ini...."

6. bila aku bagi proposal tolong lah baca sebab proposal tu penting, sangat penting bagi aku.... itulah asas kajian aku...jgn ler pandang sebelah mata.. melengah2kan masa utk pembentangan proposal aku tu.... 

7. tidak melenting kalau aku buat silap sebab aku nak belajar dan sekali sekali bagilah aku motivasi.... inspired aku utk jalankan yang terbaik... 

8. menghargai aku sebagai postgraduate yang juga menyumbang KPI kpd SV dan fakulti...wpun aku student tapi aku bukan budak2 lagi..... touching tau kalau kena marah cam budak2.... lagipun aku bukan minta dibelai...

9. tolong bimbing aku dari awal hingga aku viva... sebab setiap tahap perlukan bimbingan yang berbeza... 



10. ada perasaan bahwa aku hanya ada 3 tahun utk habiskan PhD aku... bukan 3 + 3 + 1 jadi bantu lah aku mencapai 3 tahun tersebut.... sebab aku juga ada byk constraint lain.... 

11. bantu aku tulis dan publish 1, 2 paper tentang kajian aku... berilah contribution bukan sekadar komen.... then beralahlah biar nama aku sebagai first author... sebab SV tu tentu dah banyak paper.....

12. kalau aku hantar email cekali cekala sebab ada hal penting atau aku stucked... balas lah email aku... maybe aku jauh nak datang dan SV plak tak ada bilik. Aku pun tak nak kacau kalau tak ada hal penting.... 

Itu jerlah yang aku perlukan....bukan harta atau wang ringgit....sekadar bimbingan dan sedikit commitment.... mustahil kah permintaan ini? Keterlaluan kah permintaan ini? 

Im not a little biscuit !!

OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...