.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Thursday, January 2, 2014

Tajuk 543: Alamak... Apa Thesis Statement aku? (SLOT Bahagian 1)

Aku sedang memikirkan bagaimana utk membina the flow of idea semasa membina sorotan literatur. Fening gak aku nak mula kat mana…

Abis camner ko tulis sorotan literatur ko dulu?

Tulah…….tiba2 aku teringat kata-kata SV aku dulu “What is your thesis statement?” … maka akupun terperasan aku dulu bina sorotan literatur berdasarkan thesis statement yang berlegar2 dalam otak aku…

Cuma aku tak der lah serius sgt fikirkan thesis statement tu, sebab tak tulis pun secara explicit dalam tesis aku.

Amende thesis statement tu? Sepanjang aku nak siapkan proposal.... tak ada sapa pun timbulkan thesis statement? Cam2lah ko ni !!

La… ko lagi dasyat…. Thesis statement pun tak tahu…

Mana aku tahu…. SV aku tak pernah sebutpun benda tu... problem statement adalah dia sebut ! Abis apa thesis statement ko?

Meh aku jelaskan sikit secara umum... amende thesis statement tu.... sebab jarang jugak dibincangkan di mana-mana...

Ok.... aku tak sabar ni

Thesis statement adalah “an argumentative  statement"

Lagi aku tak faham....penting ker?

Oklah... aku bagi thesis statement aku... yang paling penting thesis statement mesti ada 3 elements iaitu topic, debatable / arguable claim dan support.... tanpa thesis statement yang jelas.... camner ko nak buat kajian dan menulis LR.

Pulak....

Jadi thesis statement aku adalah….

The use of animation in teaching science (topic) has a great potential to enhance students’ conceptual change in understanding scientific concepts (debatable claim); therefore the computer-animated instruction should be developed and implemented in teaching chemistry (support).

Wooo….cam tu plak… abis aku dah ada tajuk dan research question tak cukup ker?

Research question bertujuan menjawap persoalan bagi mencapai objective kajian, tak sama dgn thesis statement. 


Apakah Thesis Statement yang ko boleh buat dari pic ini?


Abis thesis statement ?

Thesis statement adalah a specific argumentative declaration yang ko kena pegang to indicate position ko on a debatable topic sambil memberikan asas / alasan to support the claim 

Jadi kalau aku.... argumentative declaration yang aku pegang to indicate my position on a (i) debatable topic adalah "the use of animation in teaching science" dan (ii) debatable claim adalah "animation has a great potential to enhance students’ conceptual change in understanding scientific concepts" sambil menyatakan alasan (iii) to support the claim iaitu "the computer-animated instruction should be developed and implemented in teaching chemistry".

Thesis statement ini telah membantu aku merangka structure atau outline LR aku...

Satu lagi... thesis statement mestilah clear, specific, concise dan ada scope.  Thesis statement tu macam kompas atau road map lah lebih kurang yang perlu ko pertahankan dan yakinkan pembaca ia satu argument yang valid utk dibuat kajian.

Abis masa bila ler pulak aku nak kena ada thesis statement tu?

Itu mestilah lebih awal…. Sebelum ko dapat tajuk kajian. Sepanjang ko membuat literature search dalam area of interest, ko mula mempunyai beberapa pendapat terhadap sesuatu fokus dalam area of investigation ko (topic), then ko terus mengumpul maklumat dgn ZDOT….. dan cuba mengisi gap yang perlu ko pertahankan dan bersifat debatable (argument / claim) and mencadangkan sesuatu (support) untuk membuktikan argument / claim ko tu valid.

Aku tak faham lah….

Lihat contoh thesis statement berikut:

1. Animation can be implemented in teaching

Ini namanya a non-debatable thesis statement sebab animation telah diterima dalam kelas tanpa masalah, skop statement di atas juga terlalu luas

2. Animation should be developed using constructivist theory and Posner’s conceptual change  model in teaching chemistry

Thesis statement ini ada unsur debatable  sebab tak semua orang setuju then ko kena convince pembaca kenapa pilih constructivist theory dan model Posner tu utk hasilkan animation….

3. The use of animation in teaching chemistry (topic) has a great potential to enhance students’ conceptual change in understanding the abstract and dynamic concepts (debatable claim); therefore the computer-animated instruction should be develop and implemented in teaching chemistry (support).

Thesis statement yang ke 3 ni bukan sahaja ada ketiga2 element - topic, debatable dan support tetapi juga ada focus dan scope kajian (animation dan konsep kimia) 

Cer lihat contoh thesis statement kawan2 kita ni

Contoh 1:

Personal circumstances as a moderating effect between role clarity, autonomy, work engagement as independent variable and voluntary turnover intentions as dependent variable using social exchange theory and image theory

Ini Thesis Statement yang baik.... ada 3 element penting..

Personal circumstances as a moderating effect (topic) between role clarity, autonomy, work engagement as independent variable and voluntary turnover intentions as dependent variable (claim) using social exchange theory and image theory (support) 

Contoh 2:

Establishment of framework for continual improvement for ISO 9001 certified companies


Ini seperti satu declarative statement jer...hanya ada topic tapi tiada unsur debatable /claim dan support.... 

Contoh 3:


Exploring the use of gold dinar as mutual form of payment and measuring relationship of trust, knowledge and tawhidic paradigm towards intention to use gold dinar

Thesis statement ini ok... ada 3 element...

Exploring the use of gold dinar (topic) as mutual form of payment  (argument) and measuring relationship of trust, knowledge and tawhidic paradigm (support)
 towards intention to use gold dinar 


Contoh 4:

Mengkaji peranan stail penggunaan sistem pengukuran prestasi (SPP) ke atas hubungan SPP berintegratif dengan pembelajaran organisasi bagi mencapai strategi syarikat, dalam konteks pembangunan mampan korporat

Fuhhh apa ni? Aku tak faham apa yang ditulis..... aku cuba mudahkan (agaknyalah) sebagai:

Pembangunan mampan korporat (topic) melalui peranan stail SPP terhadap SPP berintegriti dan pembelajaran organisasi (claim)......

Thesis statement ini tiada support

Contoh 5:

Kajian pengurusan keselamatan dan kesihatan pekerjaan di sekolah 

Thesis statement ini ... tak lengkap .. hanya ada topic jer !!

Contoh 6:

Identification by correlate electrical resistivity with engineering properties of soil (support)...

Thesis statement ini ... tak lengkap .. hanya ada support jer !!


Camner nak apply thesis statement tu untuk bina sorotan literatur ?

Itu ko tunggu bahagian 2…. Aku nak abiskan marking paper dulu….

Wokeylah…. aku tunggu…


OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...