.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Thursday, March 21, 2013

Tajuk 459: Satu kisah "gelisah" dan satu email "smile" !

Saya ingin mengisahkan satu kisah gelisah calon MSc dan satu email calon PhD.  

Kisah calon MSc:
Dr....apa perkataan yang sesuai untuk  "tersisih" ?

Kenapa u tanya....?

Sebab saya nak cari article berkaitan kajian "tersisih"... tapi saya tak tahu perkataan tepat untuk tersisih? Dah jenuh saya cari.... tak jumpapun dalam artikel....

Apsallak ko nak cari perkataan tersebut?

Sebab saya nak buat kajian berkaitan pengalaman saya sendiri...

Emmmm... camner tu?

Saya adalah pengajar disebuah IPTA berstatus kolej dan terdapat satu polisi baru yang dilaksanakan oleh kerajaan sehingga terdapat satu kumpulan pengajar dikolej2 tersebut diseluruh negara yang tidak berada dalam mainstream perubahan tersebut. 

Jadi kami ni rasa "tersisih' sehingga kami tidak boleh mengajar lagi subjek yang kami ajar selama ini kerana telah dimansuhkan oleh perlaksanaan polisi tersebut... sebaliknya kami kena mengajar pulak subjek baru yang baru juga bagi kami ni....

So....?

Saya rasa cam tak puashati jer... jadi saya nak buat kajian bagaimana situasi ni akan memberi kesan kepada emosi dan profesionalisma kumpulan yang tersisih ini.

OOO.... cam tu pulak. Jadi apa masalahnya?

Masalahnya saya tak sure sama ada perkataan "tersisih" tersebut adalah sesuai dan kalau sesuai apa pula perkataan yang digunakan dalam research?

Pulak dah...

Komentar:
Ini adalah satu dialog yang lazim wujud kepada pelajar yang beranggapan research yang terbaik adalah research yang dapat menyelesaikan masalah, lebih2 lagi masalah yang ada sentimen sendiri. Inilah antara sebabnya, pelajar sukar mendapatkan article kerana masalah yang dikaji terlalu "personal dan sentimental" dan bukan masalah yang menjadi perbincangan dalam mainstream bidang tersebut.

Dalam kes di atas, pelajar sendiri tak tahu apakah "terminology" yang sesuai untuk "tersisih" kerana masalah tersebut bukan masalah "mainstream" dalam bidang kajian pelajar berkenaan. 

Jika inilah halnya, maka akan menjadi satu masalah untuk pelajar tersebut mendapatkan teori, variables malah articles yang releven.... maka pelajar tersebut meletakkan dirinya dalam kegelisahan yang disengajakan !!

Oleh itu, ketahui lah apa yang berlaku dalam mainstream kajian anda dahulu, kerana terdapat pelbagai isu yang sesuai dan boleh dikaji..... bukannya mengikut sentimen sendiri ....


Kisah email calon PhD:
Saya paparkan email ini dgn kebenaran tuan punya diri iaitu Saudari Suzie Haryantie utk tatapan anda. 

Sdri Haryanti menceritakan secara ringkas apa yang dilakukannya sehingga berjaya dalam proposal presentation... utk dikongsi bersama...

Dr, ape khabar? 
Saya nak ucapkan ribuan terima kasih atas segala ilmu yang dicurahkan sebab dengan bantuan Dr, sy punya defence research proposal (DRP) result is minor correction. Alhamdullillah. So skrg ni sy dah boleh start jalankan eksperimen saya. 

Tu baru langkah pertama saya. Tapi alhamdullillah, saya bersyukur sgt sb sy dpt proceed my experiment. 3 org yg present masa tu, saya sorang je dapt proceed. 

First things, sy beli e-book Dr dan saya gunakan sebagai panduan macam mana nak start writing my proposal. Saya studi e-book tu dulu dan decide which part nasihat Dr tu boleh saya ikut. Then, consistently saya ikut. Setiap hari saya akan buka dan baca blog Dr. So saya tak kan ketinggalan ape2 maklumat sal nak tulis proposal.

Saya join bengkel sebanyak 2 kali (masa kat UKM: before sy start writing dan one month before saya DRP). So saya boleh update propsal saya before saya submit kat faculty. Saya ada juga antar RFOT yang saya buat, tunjuk dan diskus dengan supervisor saya. Saya buat evolution study macam yang Dr suggest tu dan masukkan dlm proposal. Almost every week sy akan jumpa supervisor dan kalau tak sempat email or call.

Sebelum DRP, mlm tu sy study yg 10 soalan viva yang Dr bagi dalam blog tu. Saya type, print dan bwa masa DRP. So, klu diorg tnya kita dah ada bake up data. 

Panel jugak ckp, sy ada framework study yg jelas. Sy buat sebijik mcm Dr suggest. Kesimpulannya, sy mmg fully utilized sume nasihat Dr ha. Sb sy memerlukan satu sistem yang sangat sistematik and efficient for my study dan pada masa yang sama, sy berkemampuan bleh follow. Sampai sekarang pun, i still utilized this system. Thanks Dr.

Suzie Haryanti

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...