.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Friday, January 11, 2013

Tajuk 436 - Cari Research Gap: Menggoogle sampai menggigil !!

Assalamualaikum, aku baru kena bambu dgn SV akulah..... tengah down ni !!

Suka aku dengar.... padan muka ko bro..... apa yang ko buat?

Aku baca blog drotspss then aku carilah research gap.... dan ko kata cuba cari dalam proceeding....sebab banyak isu terkini boleh dibaca dalam proceeding..... Kalau aku dalam bidang computer dan education tu kat mana aku nak cari? Aku jumpa satu gap bila aku jumpa satu article tahun 2006 bro.... setelah seharian aku menggoogle sampai menggigil kelaparan....then SV aku kata gap tu "dah basi" !!

Patutpun..... ko cari gap tahun 2006, tupun ntah manalah punya articles ko jumpa !!

Abis.... apa aku nak buat?

Dah berbuih mulut aku cakap kat ko.... pergilah ke sumber established yang ada data bases spt library... bukan sahaja journal... proceeding pun berlambak....

Betul ker ada proceeding.... camner tu bro?

Ko kan kat UPM.... dalam library ko tu semua adalah !!!

Ko cakap senanglah.... berbuih mulut pun tak ada....sebab ko cakap sambil minum coke.... tapi aku ni dah mendidih otak aku sampai menggigil aku menggoogle.... aku nak cari RESEARCH GAP dalam science education dan berkaitan computer .... ini interest aku bro...

PG zaman ni manja betul.... semua nak kena bagi tau....

OK.... ini 4 langkah sempoi... tak kiralah ko bukak library UPM ker... UKM ker... UM ker.... lebih kurang sama jer...

Langkah 1:
Ko bukak ler webpage library.... pergi ke A to Z e-journal. Then ada option "Index" "Title" "Subject" dll.... ko pilihlah "Select a Subject" supaya ada limitation dalam carian ko tu....macam pic berikut....



Langkah 2:
Then subject tu adalah Education..... sebab computer dan science tu banyak tapi ko limit bawah subject 'education'



Langkah 3:
Ko ada option "all Titles", "Journal Only" dan "Book Only" tapi ko pilihlah "Journal Only"....then taip "Science Education" dulu misalnya....



Then ko akan dapat senarai semua journal yang ada tajuk "Science Education" termasuklah akan kuar conference jugak....




Cuba ko ow ko taip pulak keyword "Computer +Education" atau "Computer AND Education" dan ko akan dapat senarai journal termasuk proceeding conference dan colloquium..... sehingga yang terkini..





Langkah 4:
Then apa lagi... ko bukak ler mana2 konferens tu spt berikut... utk tahu apakah  fokus kajian terkini dan sensasi supaya ko boleh tahu dan cari RESEARCH GAP yang latest dalam kajian ko...




Jadi jgn menggoogle sahaja.... carilah di library....semua international conferences yang established dan well known akan ada bersama dgn journal2.....

OT 

1 comment:

  1. walaupun dah buat tp entry ini sgt membantu sy yg tgh mengukuhkan research gap saya tq

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...