.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Wednesday, November 21, 2012

Tajuk 410 - Contoh RFOT dan ATLAS.TI yang sempoi...

Saya baru abis mengajar kelas Research Method. Esok saya bercuti kerana mengendalikan bengkel di KUIS. Jika tiada apa2 halangan, saya akan memijak bumi KUIS buat kali pertama. Gementar juga kerana di bilangan peserta melebihi apa yang telah di tetapkan.Namun saya terpegun melihat KUIS yang terletak ditepi tasik.... dan melambai2 kehadiran saya dan peserta.... spt photo di bawah.... 




Dalam kelas research method tadi, saya membuat demo software analisis qualitative iaitu ATLAS.TI. Saya ambil masa dalam 30 minit utk tunjukkan pembinaan coding dari file doc, video, pdf dan audio. 

Setelah saya selesai demo, seorang pelajar mendakwa telah menggunakan NVIVO dan dia membuat confession bahawa dia perlukan 2 minggu utk faham apa yang saya telah demo dalam masa 30 minit menggunakan ATLAS.TI. Emmm... maknanya dakwaan saya yang ATLAS.TI jauh lebih mudah dan sempoi dgn GUI yang begitu friendly berbanding dengan NVIVO selama ini ternyata ada kebenarannya ....

Dalam kelas saya tadi juga, 3 pelajar telah membentangkan RFOT, dan saya sungguh terkesima dgn persembahan mereka seolah2 sedang VIVA, sebab mereka menguasai apa yang mereka persembahkan wpun baru di Semester 1 !! Pheww.....

RFOT tersebut pertama kali mereka bentangkan, dan masih boleh dimantapkan dan diperbaiki sana sini, namun kemampuan mereka mendapatkan pilot articles dan tahu mencari research gap, problem statement, theory dan asas analisis data betul2 membuat saya bangga. 

Saya sertakan RFOT tersebut di bawah supaya anda boleh teliti, sdg pelajar tersebut baru di semester 1 !!

Salah seorang pelajar telah menyebut bahawa SV nya telahpun memberi kebenaran utk memulakan penulisan proposal setelah ditunjukkan RFOT tersebut kerana dianggap mengetahui arah tujuan kajian yang bakal dilakukan. Ini satu perkembangan yang sangat membanggakan saya. Bukan mudah pelajar boleh mulakan penulisan proposal seawal itu... Syabazzz semua !!


RFOT 1

RFOT 2

RFOT 3

OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...