.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Sunday, November 11, 2012

Bengkel UTM 2 - The POWER of MENDELEY !!

Pagi Ahad yang sungguh tenang di JB selepas berehat sebentar apabila sampai menjelang tengah malam. Kali ini bengkel berlansung di Kolej Tun Hussein On, UTM, Skudai. 

Bengkel ini diatur oleh sdr Ismail dan kawan2nya. Oleh kerana saya tak biasa di JB, sdr Zaini telah memandu saya ke Skudai. Syukur, lebih kurang jam 8.30 am saya sampai dan semua peserta sedang bersarapan. Terima kasih kepada sdr Ismail dan committee yang menjemput saya utk berkongsi sedikit pengalaman.

Bengkel kali ini saya beri lebih sikit demonstrasi Mendeley. Mendeley kini lebih berfungsi sebagai software mengurus artikel secara santai dan efficient. Keupayaan Mendeley membuat cross reference between and within article sangat mengujakan.  

Kelebihan membuat cross reference between dan within articles ini membolehkan anda mengumpul seberapa banyak article "tanpa begitu bimbang" dgn kerelevenan articles tersebut. Malah, Mendeley akan memilih articles ang paling releven mengikut pilhan anda samada kerelevanan mengikut:

1. Author
2. Keyword
3. Tahun
4. Nama journal
5. Methodology
6. Theory
7. Dll ikut gaya anda sendiri....

Malah anda boleh refine lagi kerelevanan dengan membina folder2 yang khusus mengikut projek atau tajuk dll. Semua ini akan menghasilkan pembacaan secara lebih focus dan pencarian pilot articles bukan lagi satu masalah wpun anda ada  koleksi 500 articles !! Jadi kini terletak ditangan anda utk menbuat literature search secara Intensive dan extensive...

Kelebihan ini menjadikan idea paperless saya yang saya perkenalkan semakin "REALISTIC", "PRACTICAL", "EFFICIENT" dan "PANTAS" dan bukan omong2 kosong. Tak caya? Saya telah mendemonstrasikannya kepada peserta di UTM.. dan ternyata ini satu pengalaman baru bagi mereka. Saya ucapkan selamat maju jaya...

Photo kenangan bersama peserta bengkel...



Sampai di UTM....
Soo good...
Penerangan KOT Cycle membuka minta peserta

Bersedia utk mengembara bersama doc map dan MENDELEY

Mendeley membuka lembaran baru menyediakan articles


Dgn Mendeley article diurus mengalir-ngalir macam air...


Jgn ler serius sangat....  


Ha... senyum sikit.... 




Mendeley menjadikan penulisan dan pengurusan articles sgt mudah  dan kerja2 penulisan makin berdesup2...


Kini dgn sekali klik.... pilot article boleh menjelma dpn mata...



Lepas bengkel ini dah tak ada lagi  "minyak cap kapak" disapu atas dahi !!


Mudahnyer... 


Hah..... baru ler boleh senyum... sempoi

Kena simpan nota ni...buat malu aku jer... semua paperless ler..... 

Emmmm....awat ler aku baru tau paperless ni....

Bertuah adik2 ni... muda2 lagi dah buat PhD... syabazzz..


Bersemangat sungguh abang ni sampai tak perasan orang keliling


Bersama committee yg jayakan bengkel kali ini... terima kasih dan tahniah !! 



1 comment:

  1. Alhamdulillah.
    Terima kasih juga kepada Dr dengan perkongsian ilmu yang begitu bermanfaat.
    teknik 1file1thesis memang POWER. teringat mse degree dulu byk buang masa dengan format tesis yg xmenyumbang kpd knowledge.
    teknik doc map, penggunaan Mendeley, penerangan KOT cycle amat membantu.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...