.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Wednesday, March 7, 2012

TAJUK 322: INILAH DIA CONTOH PILOT ARTICLES !!

Bro... kawan aku sudah tangkap satu insight.... terangkat bro!


Amende insight tu?


Ko tak tahu... now ramai tergila2 keta hybrid lah.... Honda Insignt... bateri dia jer berharga RM11,000... harga keta lak... dekat RM100 K


Honda Insight Hybrid:
Phew.... boleh bikin bini wa jeles dgn kemontokkan bentuk bodynya yang mengancam....sungguh terancam !!


Akupun nak citer pasal hybrid la ni.... tapi hybrid pilot article (PA)


Eloklah tu bro.... selagi PhD aku tak siap.... insight hanyalah impian bro.... cepat2lah citer ..


Minggu lepas aku bagi tugasan kepada pelajar aku, kursus EDU5900 supaya mencari pilot articles (PA). Akupun bagi ler lecture sampai berbuih2 mulut..... (pinjam kata2 mak saya bila dia marah), bagaimana menjadi researcher yang efisyen dgn dimulai mencari PA. Dalam lecture semalam semua pelajar aku pun hantarlah PA masing2 dan ini satu permulaan yang "wow" bagi mereka yang baru mendaftar sebagai pelajar Master. Aku tabek spring.... toing 3X.


Jadi, aku masukkan satu contoh PA yang pelajar aku  hantar dalam blog ini utk perhatian semua termasuk ko....yang dulu asyik2 cari tajuk.... cari tajuk tapi baca satu benda pun belum lagi...apatah lagi nak baca PA yang sesuai dengan minat kajian. Aku minta pelajar aku dapatkan beberapa (at least 3) PA yang boleh dijadikan panduan atau di hybrid kan utk memulakan langkah mendapatkan gap yang mantap dengan reference yang juga mantap. PA mestilah yang terkini supaya gap yang diperolehi masih segar dan reference pun mudah utk di snow ball kan.


Bila ko sebut snow ball, teringat aku main selut ball di tepi sungai kat kampung aku kecik2 dulu.... hu hu.. apalah mak dan ayah aku kat kampung sedang buat ni... ntah2 sedang memupuk cinta ..... maklumlah dah tinggal berdua jer...


Dahlah tu... anak ko tak main selut dah... diaorang main ipad lah...  


So..berikut adalah salah satu contoh senarai PA yang dihantar kepada aku semalam. Cuba ko baca tajuk2 PA berikut dan jangkakan apakah gap dan fokus kajian yang telah menarik minat pelajar aku ni?



1. Shafie, N., Shahdan, T.N.T. & Liew, M. S.  (2010).  Mastery Learning Assessment Model (MLAM) in Teaching and Learning Mathematics.  Procedia Social and behavioural Sciences 8, 294-298.


2. Davrajoo, E., Tarmizi, R. A., Nawawi, M.  & Hassan, A. (2010).  Enhancing Algebraic Conceptual Knowledge with Aid of Module Using Mastery Learning Approach.  Procedia Social and behavioural Sciences 8, 362-369.


3. Parente, A. D. (2011).  The Use of mastery Learning with Competency-Based Grading in a Organic Chemistry Course. Journal of College Science Teaching. Vol.40, No. 5, 50-57.


4. Damavandi, M. E. & Khasani, Z. S. (2010).  Effect of Mastery Learning Methods on Performance and Attitude of the Weak Students in Chemistry. Procedia Social and behavioural Sciences 5, 1574-1579.


5. Isvoran, A. (2011).  The Mastery of Facilitating Learning the Disciplines in the Mathematics and Science Curriculum.  Journal of Educational Sciences, 84-88.

Emmm... tanpa membaca kandungan PA di atas,aku menjangkakan pelajar ko di atas berminat utk mengkaji berkaitan Mastery Learning dalam pendidikan sains. Dia boleh memilih pulak tu untuk menggunakan mana2 model yang sesuai samada Model MLAM atau Module Using Mastery Learning Approach atau Mastery Learning Methods. Malah aku jangka dalam PA tu ada framework dan teori yang diperlukan utk menulis LR....emmm.... interesting...


Malah pelajar ko tu boleh adopt dan adapt instrument dalam PA tersebut dan hanya perlu mendalamkan lagi analisis data supaya kajian dia tu lebih mantap dari kajian lepas. Itu level Master lah... kalau level PhD, maybe kena bina instrument baru dgn tambahan variable baru... tetapi asas theory dah ada.... construck pun dah ada.... dah mantap....serta LR yang mencukupi...itu yang mortan (important)...malah dari questionnaire tu boleh bina model baru dgn SEM.... taklah teraba2 dalam gelap memanjang jer...

Pandai ko bro....... dgn PA.... ko sendiri boleh agakkan... 

Mestilah... sapalak sifu aku kalau bukan ko... he he

Mekacih mekacih....satu lagi...ko tahu tak....semua PA yang disenaraikan di atas adalah tersenarai dalam CIJ (citation index journal) dan bukan artikel "pasar malam" yang dipetik dari sumber2 tak pasti on-line. Dengan teknik hybridization, pelajar aku tu boleh mendapatkan gap yang mantap, dengan sokongan LR yang cukup malah bertimbun2...Paling best ada satu PA kajian tempatan yang boleh menyokong....

Maka tak yah tunggu lama, dia dah boleh terus menulis proposal 3 chapters serentak (ditambah dengan skill doc map) dan dalam tempuh 1 bulan dah boleh nampak dgn jelas keseluruhan rangka kajian. Lagi mantap jika diterjemahkan dalam templat RFOT....... mantap beb !!


So cari PA ni WAJIB ke bro?


Tak wajib.... sunat sahaja.... ini satu teknik berdasarkan pengalaman aku yang saban semester ada sahaja pelajar yang tersangkut sebab tak jumpa artikel yang nak dirujuk. Malah yang tukar tajuk 3,4 kali dah jadi macam satu fenomena biasa... sedang perkara terebut boleh dielakkan dgn teknik mencari PA ini. 


Maybe diluar sana ada banyak cara lain yang digunakan oleh individu yang berbeza... aku cuma bagi satu teknik yang santai.... supaya mudah diaplikasi oleh pelajar dari pelbagai background. Apapun cara yang boleh membantu adalah baik. Cuma aku nak berkongsi cara aku dgn student2 aku.... 


Ini aku senaraikan satu lagi contoh PA yang pelajar aku hantar semasa kelas aku....berkaitan stress management and study performance....tetapi kali ini diambil dari Procedia (Social abd Behavioral Science) sebagai extra utk ko...



1. Habibah, E., Wong, S. P., Maria C. A., ( 2011). Stress and Academic Achievement among Undergraduate Students in Universiti Putra Malaysia. Procedia - Social and Behavioral Sciences 29, 646 – 655.


2. Mahbobeh C., Noriah M. I., Amla M. S., ( 2011). Improving Mental Health and Academic Performance through Multiple Stress Management Intervention: Implication For Diverse Learners. Procedia Social and Behavioral Sciences 7(C), 311–316.


3. Qadir B., Abid S., Muzammil. N., ( 2011). A Study of Learning Stress and Stress Management Strategies of the Students of Postgraduate level: A Case Study of Islamia University of Bahawalpur, Pakistan. Procedia - Social and Behavioral Sciences 30 (2011) 182 – 186




He he.... mudah2an cepat ler pelajar ko tu grad... dan bolehlah dia beli keta Honda Insight tu... sebagai hadiah utk diri sendiri.... 

OT


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...