.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Wednesday, December 14, 2011

Tajuk 278 - RFOT: Menulis Proposal SATU MUKA SURAT sahaja (Bhg 2)

Sambungan dari Bhg 1.....


Emmm.... saya ingin tunjukkan bagaimana anda boleh menulis proposal hanya dengan satu muka surat sahaja. Tak caya? 


Semua ini saya buat kerana ingin menegaskan betapa pembacaan awal literature sangat penting dalam membina Research framework yang dimulakan dengan pencarian Research Gap..... Kalau dalam entry yang lepas saya kemukakan RF yang dibina dari Jadual OPISA..... now RF secara flowchart mengikut template RFOT.


Saya gunakan contoh gap animasi 2D dan 3D kerana contoh ini sering saya gunakan dalam bengke-bengkel saya. Lagipun, animasi 2D dan 3D adalah satu subjek yang well known..... budak2 pun tahu.... 


Saya cuma berikan contoh yang ringkas tetapi padat bagaimana nak appply RFOT supaya pelajar2 yang baru khususnya..... boleh faham...maaf  ler jika contoh berikut kurang jelas.... maklumlah nak transfer dari word ke paint ke blog.....




Jika anda boleh hasilkan RFOT utk kajian anda, mudahlah anda dan SV anda untuk buat semakan. Contoh RFOT ini sesuai utk peringkat Master. Jika PhD, analisis data anda perlu lebih mendalam....


Berikut satu lagi contoh:


Contoh ini juga utk peringkat Master


Dalam contoh ke2, jelas telah ada teori dan questionnaire oleh Knox dan Mogan (1985) yang menjadi asas kepada kajian ini. Ironinya, tidak ada kajian seumpamanya dilakukan di Malaysia sehinggalah proposal di atas dibuat ekoran wujudnya berbagai kolej kejururawatan. Maaf sebab tulisan dalam contoh tersebut agak kecil bila dimasukkan dalam blog, wpun ditulis dgn font 12.


Saya dah tunaikan janji saya utk buktikan bahawa proposal pun boleh disediakan atas sekeping kertas sahaja... malah boleh disiapkan dalam beberapa sehari sahaja..... selepas anda membuat pembacaan awal yang mendalam.....tak perlu tunggu sampai setebal 2,3 ratus muka surat....ambil masa 5,6 semester.... tapi akhirnya didapati tidak tepat. Inilah pembaziran masa, tenaga dan macam2 lagilah yang sering kali dihadapi oleh pelajar.... kesian kan.....


Itu sahaja...saya akan ke Kuala Selangor esok, ada urusan research ERGS saya.... Ahad pula ke Uitm Segamat.... berbengkel dengan pensyarah di sana..... sehingga itu, selamat malam....


OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...