.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Wednesday, December 14, 2011

Tajuk 277 - RFOT1: Menulis Proposal SATU MUKA SURAT sahaja (Bhg 1)

Semalam pelajar semester 1 kursus Research Methodology saya membentangkan tugasan research framework (RF) proposal masing2. Walaupun banyak kesalahan terutamanya methode dan analisis data, maklumlah pertama kali membuat RF, tetapi paling PENTING mereka berjaya membentangkan RF sebelum meneruskan kajian. Setelah RF mereka dibetulkan, barulah mereka boleh menulis proposal, Chapter 1,2 dan 3 serentak.... tanpa menoleh kebelakang lagi.... atau menunggu2 green light dari SV utk Chapter 1 sebelum boleh menulis Chapter 2 dan seterusnya !!


Sebenarnya banyak buku yang telah meringkaskan proses menjalankan kajian dalam bentuk flow-chart. Hampir semuanya bermula dengan pemilihan tajuk..... diakhiri dengan analisis data... dan menulis report. Saya juga mendapat beberapa flow-chart yang dirujuk oleh pelajar, malah ada pelajar yang memberikan contoh flow-chart kepada saya.


Jadi, dalam entry kali ini, saya akan memperkenalkan RF hasil dari perbincangan dan penulisan saya dalam entry2 sebelum ini, yang saya gabungkan dalam bentuk flow-chart. 


Saya namakan sebagai Research Framework OT atau ringkasannya RFOT. Saya namakan RFOT sebagai trademark bagi flowchart tersebut yang terdapat perbezaan dari yang mungkin anda telah temui sebelum ini. Maybe akan datang saya baiki lagi RFOT dan seterusnya.... malah sedang berfikir untuk menjadikannya sebagai template dalam bentuk software.....


RFOT dimulakan dengan literature search dengan pencarian RESEARCH GAP sebagai keutamaan, bukannya Research Title. Anda kena baca keseluruhan entry saya sebelum ini bagi memahami FROT ini. Pembacaan artikel 3 - 5 kebelakangan juga akan memberikan idea akan theoretical framework serta methodology kajian, based on previous research. 


Dalam Bhg 2 nanti, saya akan bagi contoh ringkas bagaimana RFOT diisi dengan mudah dan boleh digunakan bagi penyediaan proposal dengan chapter 1,2 dan 3 sekali gus... bukan chapter demi chapter...


Inilah RFOT 




Mengetahui leading journal dan membaca articles bagi mencari gap adalah langkah utama yang akan membawa kepada penemuan gap, asas LR serta methodology dan theoretical framework. Jadi carilah gap yang mempunyai ciri-ciri tersebut. Saya senaraikan pelbagai jenis gap yang anda boleh terokai dari issues..... sampailah validation of instrument.... (Rujuk RFOT).


Dari Research Gap, anda bina Problem Statement.... yang memberikan Significant of Research. Pengisian Research Gap akan menjadi Objective dan dari Objective akan terhasillah Research Questions dan seterusnya.... Methodology perlulah berasaskan pembacaan dari journal, khususnya yang ada instrument dan theoretical framework bagi memudahkan anda menulis LR, membuat data collection dan analysis data.


Moga RFOT dapat membantu anda. Kita jumpa di Bhg 2  utk contoh aplikasi RFOT....teruskan membaca Bhg 2....


OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...