.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Monday, March 14, 2011

SOALAN DARI UKM.... AHLAN WA SAHLAN

asslamualaikum....
saya guru bahasa arab d UKM. saya amat tertarik dengan blog tuan. terutama newborn macam saya dalam bidang penyelidikan.
saya tengah buat kajian mengenai permainan bahasa. antara persoalan kajian ialah;
1. adakah permainan bahasa membantu penguasaan pelajar?
2. adakah pelajar berminat untuk belajar sekiranya pelajaran diajar dengan menerapkan permainan bahasa?
saya tertanya2, adakah soal selidik boleh menjawab persoalan 1 @ ada kaedah lain yang lebih baik?. apakah pembolehubah bebas dan terikat dalam soalan 2? minta jasa baik tuan jelaskan metodologi yang sesuai dgn kajian...
maaf sekiranya soalan terlalu 'simple'. tq

Respon:

Waalaikum salam ustaz.
Saya berpendapat, permainan bahasa lebih sesuai menggunakan kaedah kualitatif seperti kaedah naratif. Then soalan kajian akan menjadi lebih mendalam seperti:
1. Bagaimanakah permainan bahasa membantu penguasaan bahasa arab pelajar Tingkatan Dua?
2. Sejauhmanakah permainan bahasa yang diterapkan dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa arab mampu meningkatkan minat pelajar Tingkatan Dua?  

Saya cuma cadangkan kerana permainan bahasa mempunyai banyak tafsiran yang lebih mudah diperolehi dari data yang mendalam dari kajian kualitatif. Namun terserah pada tuan dan penyelia untuk tentukannya. 
Moga berjaya.

Wassalam

OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...