.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Saturday, February 26, 2011

TIPS MEMBUAT BONSAI KEMBOJA.....!

Balik sahaja dari jogging, saya terlihat pokok2 bunga saya yang telah lama terbiar. Sayapun segera mencapai pruner untuk membentuk anak bonsai yang baru....


Ini ler pruner.....
Ini ler anak pokok kemboja... mesti ditanam dari biji supaya
dapat akar yang cantik. Jika anda banyak duit, beli sahaja
anak pokok ini di Carrefour dalam RM8 ringgit jer.


Anak yang dah membesar dengan akar yang banyak. Akar ini dibiarkan terperangkap dalam pasu biar berpusing2 supaya boleh membentuk bonsai. Jangan tanam dalam pasu yang besar. Cantas  supaya anak pokok ini tidak memanjang sampai ke langit.
Bila anda cantas.... jangan cantas sampai botak.... seeloknya tinggalkan satu dahan dengan beberapa daun supaya pokok boleh buat makanan.... tak ler kebulor jika dah tak de semua daun. Kelihatan mata tunas dah nak tumbuh selain bunga yang keluar dari batang yang ditinggalkan. Selepas keluar tunas,
bolehlah anda cantas bantang yang tinggal.... selepas bunganya gugur..Then selepas beberapa minggu akan keluar daun yang subur dan bunga yang mekar. Begitulah adanya....


Bila dibuang sedikit tanah, kelihatan akar yang akan dinaikkan sebagai permulaan batang bonsai


Buang tanah dan basuh serta potong akar2 yang berserabut, tinggalkan sedikit di bahagian bawah supaya boleh membiak


Akar yang sudah dibersihkan




Inilah "Mak Bonsai" yang dah berusia lebih 15 tahun. Setiap setahun sekali naikkan akar supaya terdedah dan menjadi seperti batang bonsai. Jika batang mak bonsai ini dibahagi dua, 50% yang dibawah tu sebenarnya akar yang telah dinaikkan dari tanah 6 bulan atau 12 bulan sekali. Akar ini akhirnya kelihatan seperti batang yang berbelit2. bayangkan jika dah berusia 30 tahun...
Bandingkan anak bonsai 3 tahun dengan mak bonsai. Ilmu ini dah saya turunkan kat mak saya dikampung sebab mak ada banyak masa nak belek bonsai2 ni. Hasilnya ada banyak bonsai mak berbanding dengan saya..... berkembang juga ilmu saya.



Salah satu bonsai baru dicantas..... nampaknya baby Nine tertarik kat bunga yang merah !


Keladi juga perlu dicantas..... 
Pokok keladi gemuk ditempat redup dengan baja organik
seperti tahi kambing. 
Saya tak tahu nama pokok ni...tapi saya cantas juga daunnya menjadi pendek sebab terjuntai panjang sangat....hasilnya not bad! Bahagian bawah seperti bawang tu saya timbulkan (spt konsep bonsai) dan saya cuci dengan berus..... he he ikut kreativiti sendiri jer...
Ini bonsai pokok biasa (saya tak tahu lak namanya). Konsepnya sama tetapi yang ini perlukan dawai tembaga bagi membentuk batang yang menarik. Saya seorang jer yang minat pokok bunga ni... wife minat masak.... lega !!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...